Železniční trať 036 (Liberec – Tanvald – Harrachov) se nachází v kopcovitém území a její sklon dosahuje až 0,58 ‰. Vzhledem k velkému sklonu byla v několika úsecích vybavena ozubnicí, kterou jinde v ČR neuvidíte. Od roku 1992 se jedná o kulturní památku ČR.
V rámci přípravy rekonstrukce úseku Tanvald – Kořenov byla nutná aktualizace geodetických podkladů. Jednalo se zejména o revizi a obnovu bodového pole, aktualizaci polohopisu a výškopisu, zjištění přesné polohy koleje a naskenování tunelů.
Součástí trati jsou 4 železniční tunely o celkové délce 1425 m (Polubenský tunel, Dolnopolubenský tunel, Desenský tunel a Žďárský tunel). Profil těchto tunelů je poměrně členitý a často se střídá holý výrub s primárním i sekundárním ostěním. S ohledem na předpokládanou změnu prostorové polohy koleje bylo třeba velmi detailně zaměřit všechny tunely. Výsledné zaměření má sloužit k porovnání s teoretickým průjezdným profilem upravené polohy koleje. Nejvhodnější metodou pro tyto účely je laserové skenování. Díky využití kombinace laserových skenerů Trimble SX10 a trimble X7 bylo možné zaměřit profil tunelu s vysokou přesností a vysokou mírou detailu.
Výstupní formát dat: RVT
Našim cílem bylo získání mračna bodů dle požadované přesnosti a hustotě. Toto bylo zajištěno použitím kombinovaného skeneru a přesné totální stanice Trimble SX10. během měření byl použit také skener Trimble X7, kterým bylo provedeno detailní doskenování. Díky kombinaci těchto přístrojů byla u výsledného mračna bodů zajištěna vysoká přesnost (polohová a výšková přesnost 4 mm) a vysoká hustota (10 mm mezi body). Výsledné mračno bodů bylo přímo porovnáno s průjezdným profilem připraveným dle upravené polohy koleje. Tím byla zjištěna potřeba změny průjezdného profilu a případně úpravy prostorové polohy koleje.