Železniční trať Přerov–Bohumín, označovaná dnes také jako trať 271, představovala důležitou dopravní stavbu již v 19. století. Tehdy na ní vznikaly krásné dobové viadukty (Hranické a Jezernický), které byly v roce 2007 prohlášeny za kulturní památku České republiky. Trasa mezi Lipníkem nad Bečvou a Přerovem byla původně jednokolejná. V pol. 20. století začala její úprava na dvojkolejnou a dnes je plně elektrizovaná. Patří do tzv. II. tranzitního železničního koridoru, což je hlavní dálkový železniční tah mezi Břeclaví a Petrovicemi u Karviné.
Jezernický viadukt tvoří dva původně cihlové mosty, které byly postavené vedle sebe. Tyčí se nad údolím potoka Jezernice mezi zastávkami Lipník nad Bečvou a Drahotuše v délce necelých 427 m. Viadukt prošel celkovou rekonstrukcí.
Hranické viadukty označují tři souběžné železniční mosty, které se klenou nad řekou Veličkou v blízkosti nádraží Hranice na Moravě. Viadukt má 32 cihlových oblouků a celkovou délku 448,5 m. První dvě cihlové stavby jsou vzájemně propojené betonovými deskami. Třetí stavbu, tedy betonový most, s nimi v místě mezer propojuje lávka.
Oba viadukty byly nejprve zaměřeny z výšky. Jezernický viadukt byl zaměřen dronem DJI Matrice M300 osazeným kamerou DJI P1 35 mm. Hranický viadukt pak dronem DJI Phantom 4 PRO. Poté byly oba viadukty zaměřeny pozemně – laserovými skenery Trimble X7 a Trimble SX10 (v rámci projektu jsme testovali také Trimble X12). Díky využití kombinací těchto přístrojů bylo možné zaměřit viadukty s vysokou přesností a mírou detailu. Ze získaných dat byla vyhotovena mračna bodů a poté zvektorizována jako 3D model.
Naším cílem byl sběr 3D dat a tvorba 3D vizualizace viaduktů pomocí dronů a mračna bodů v požadované přesnosti a hustotě. To bylo zajištěno použitím kombinovaného skeneru a totální stanice Trimble SX10. Během měření byl použit také skener Trimble X7, kterým bylo provedeno detailní doskenování. Tato metoda umožnuje vysokou přesnost dat a dostatečnou hustotu výsledného mračna pro zpracování 3D modelu.
Doplňkově jsme vytvořili ještě 3D vizualizaci za pomoci herního engine, tedy softwarového frameworku, který soustřeďuje obecné funkce používané v počítačových hrách. Funkcionalita aplikace byla naprogramována pomocí jazyka C# a pro chod ve webovém rozhraní byla převedena dle standardu WebGL. Aplikace je multiplatformní a naprogramovaná tak, aby si každý uživatel podle svého výkonu počítače mohl nastavit grafickou náročnost a individuálně upravit uživatelské nastavení (sensitivita myši apod.). Zároveň byla aplikace vytvářena jak pro desktop, tak pro zmíněné webové prostředí. Při vývoji aplikace byly dodrženy standardy herního vývoje.
Díky 3D vizualizaci získáte lepší představivost. Ta je důležitá při plánování nových staveb, případně jejich rozšíření či rekonstrukci a u podobných projektů. Díky trojrozměrnému zobrazení a detailnímu modelování je možné získat realističtější pohled na budoucí výsledek.
Další možností, jak 3D vizualizace uchopit, je tzv. digitální úschovna. Dané stavby mají jistou historickou hodnotu a 3D vizualizace a aplikace mohou zachytit jejich vzhled v určitém časovém okamžiku. Tento digitální záznam může být využit pro účely rekonstrukce, dokumentace nebo památkové péče.
Třetí způsob, jak s vizualizacemi pracovat, je jejich role průvodce. Díky fotorealistické podobě se stávají efektivním nástrojem pro poskytování průvodců a instruktážním podkladem v různých oblastech (mohou například podpořit turismus v daném místě apod.).